Pengenalan Kemahiran Belajar

Saturday, September 22, 2018

PERSEKITARAN PEMBELAJARAN DI IPG



Institut Pendidikan Guru atau dikenali sebagai IPG merupakan sebuah institusi yang menawarkan kursus-kursus perguruan sebagai persediaan untuk para pelajar bersedia dan dididik untuk menjadi seorang guru yang kompeten dengan keadaan semasa.
Untuk memasuki institusi ini, para pelajar perlu melalui beberapa ujian seperti ujian bertulis, Ujian Kecergasan Calon Guru. Ujian Kecergasan Calon Guru merupakan ujian yang melibatkan aktiviti kecergasaan dan kecerdasan serta ujian psikologi seperti Bleep Test. Selepas itu, satu temuduga akan diadakan untuk para pelajar yang berjaya melepasi ujian tersebut, temuduga ini adalah sebagai langkah terakhir dan penentu sama ada seseorang itu berjaya diterima untuk menyambung pelajaran di IPG atau tidak.
Ujian kemasukan ke IPG sangat mencabar, begitulah dengan proses pembelajarannya. Hal ini kerana, pada era globalisasi ini, guru yang cemerlang dari semua aspek iaitu akedemik, kecergasan dan kecerdasan serta kemahiran komunikasi yang baik amat diperlukan untuk mendidik generasi belia era moden kini.
Di IPG terdapat dua program yang ditawarkan iaitu Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan dan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan.
Persekitaran dan budaya pembelajaran di IPG adalah sangat berbeza dengan pembelajaran ketika di sekolah. Pembelajaran di IPG adalah satu jenama untuk melahirkan guru yang cemerlang dan berkebolehan.
Institut Pendidikan Guru ini adalah setaraf dengan Intitut Pendidikan Tinggi yang lain. Pelajar di IPG juga diminta untuk menjalankan kerja kursus dan kerja Kursus ini akan mempengaruhi markah di akhir semester. Terdapat lapan kerja kursus yang perlu diselesaikan oleh para pelajar PPISMP dalam masa 4-6 minggu. Ketika Program Ijazah Sarjana Muda, terdapat subjek minor ataupun subjek elektif yang perlu dipelajari oleh pelajar. Mereka boleh membuat pilihan untuk memilih subjek elektif yang ditawarkan oleh kampus mereka pada tahun itu.
Bukan itu sahaja, pelajar di IPG juga dilatih untuk lebih berdikari sewaktu menyiapkan tugasan kerja kursus yang diberikan kerana mereka sedar bahawa markah kerja kursus ini akan mempengaruhi keputusan akhir sesuatu subjek tersebut. Mereka tidak terlalu bergantung kepada penerangan dari pensyarah sahaja, pelajar akan menggunakan pelbagai sumber sedia ada untuk mecari maklumat. Ini sejurus menyebabkan pelajar akan mempunyai kemahiran mencari maklumat dari pelbagai sumber yang dipercayai seperti di akhbar, majalah, buku, jurnal , internet dan di perpustakaan. Pelajar perlu menganalisis maklumat tersebut dan memulakan penulisan berdasarkan hasil carian maklumat yang tepat dan menjawab soalan tugasan.
Pensyarah di institut ini juga memberi komitmen yang sangat baik serta memberi bimbingan kepada para pelajar dalam melaksanakan kerja kursus. Pensyarah sangat mesra pelajar dan menyebabkan pelajar sangat selesa dan bersemangat untuk belajar. Bimbingan pensyarah semasa pembelajaran dan waktu kuliah membantu pelajar untuk mengembangkan kemahiran-kemahiran seperti kemahiran berkomunikasi, pengucapan awam, berfikir secara kreatif dan kritis.
Persekitaran dan budaya di IPG akan mendidik guru untuk mengamalkan beberapa budaya iaitu budaya ilmu, budaya kepimpinan, budaya kerja professional, budaya akhlak moral, budaya penyayang dan budaya estetika.
             Kesimpulannya, Institut Pendidikan Guru ini memainkan peranan yang sangat penting dalam membentuk seorang guru yang cemerlang supaya dapat mendidik anak bangsa. Oleh itu, semua guru pelatih perlu berusaha dan belajar bersugguh-sungguh kerana mereka perlu sedar akan tanggugjawab yang telah dipikul sebaik sahaja mereka menjejakkan kaki di IPG.



RUJUKAN : 
Ahmad Subki Miskon, Syed Ismail Syed Mustapa, Aliza Adnan. (2014). Kemahiran Belajar. Selangor : Penerbitan Multimedia 

No comments:

Post a Comment